czwartek, 30 października 2014

Piłsudski - postać kontrowersyjna

Autor: Bohdan Urbankowski
Tytuł: Józef Piłsudski marzyciel i strateg
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2014
Stron:
1024


Ocena: 6/6

Krótko o książce:
Bohdan Urbanowski przedstawia sylwetkę bohatera narodowego na przestrzeni całego jego życia - opisuje jego zmagania z zaborcami w czasach sprzed I wojny światowej, przez okres międzynarodowego konfliktu, aż do śmierci w 1935r. Nie jest to pozycja skupiająca suche fakty - znajdziemy tu również zapiski samego Piłsudskiego, dowiemy się, jak na przestrzeni lat zmieniały się jego zapatrywania polityczne i jak wódz radził sobie z ciężarem odpowiedzialności, który złożono na jego ramiona.

~*~

Gdyby fenkowa pani od historii, jeszcze z zamierzchłych czasów licealnych, zobaczyła Fenko z takim tomiszczem w dłoni (a raczej dłoniach, bo jedna ręka nie jest w stanie takiej cegły utrzymać), to byłaby dumna! A Fenko wyraziłaby swoją dezaprobatę odnośnie polskiego systemu kształcenia, bo będąc po fenkowemu szczerą, więcej dowiedziałam się o historii naszego kraju z tej książki niż w czasie kilkuletniej - kilkuletniej, podkreślam - nauki w szkole.

Nigdy nie pomyślałabym, że Piłsudski, nasz bohater narodowy, może być postacią dość kontrowersyjną. Nigdy przez myśl mi nie przeszło, że był z tych panów, co bardzo lubią kobiety, i nigdy nie pomyślałam o nim jak o dziecku, które miało swoje marzenia i które na swój sposób walczyło z zaborcą. Ani jak o młodzieńcu, który, słysząc opowieści o powstaniu styczniowym, postanowił, że kiedy dorośnie, poprowadzi swoje własne powstanie.

wychowano mię tak, że wpojono we mnie wiarę w moje zdolności, a co za tym idzie w niezwykłe przeznaczenie moje.

Bardzo zaskoczyły mnie dość lekkie podejście Piłsudskiego do religii - aby ożenić się z ukochaną kobietą, zmienił wyznanie - bo zawsze myślałam, że był mocno związany z katolicyzmem, jak przystało na stereotypowego Polaka. Krążyły też plotki o jego nadnaturalności - zupełnie mnie to zaskoczyło, ale i podniosło notowania tej lektury w moich oczach, bo dostałam jeden z licznych dowodów na to, że Autor prześwietlił życie Piłsudskiego pod każdym możliwym kątem. Bardzo poruszył mnie opis ostatnich chwil z życia Piłsudskiego. Czułam się jak złodziej, który kradnie czyjąś prywatność - i to prywatność nie byle kogo...

czuję często tak szaloną żądzę nie powiem sławy ale w ogóle nie być w rzędzie zwykłych śmiertelników

W pozycjach takich jak ta często przeciętnego czytelnika odrzuca sztywny język, bardzo oficjalny i okropnie nudny. Ta książka jest miłym wyjątkiem, bo czyta się ją naprawdę łatwo. Czasami przeszkadzały mi setki nieznanych nazwisk ludzi, którzy pojawili się w życiu Marszałka, ale przeszkodą była tu moja niewiedza, bo książka sama w sobie to relacja bardzo cenna - i bardzo dokładna.

Życie Piłsudskiego nie było wcale usłane różami i pełne chwały, jak zawsze myślałam. Zesłania, szykany, choroba. Przeciętny człowiek załamałby się kilkukrotnie. Piłsudski przetrwał to wszystko. Jak wiele charyzmy, odwagi i rozsądku trzeba mieć, by kierować narodem. W obliczu takiego zestawienia zaczynam rozumieć, jak wielki ciężar dźwigał ten mężczyzna. 

Ta książka w pewnym stopniu ostudziła moje wyidealizowane wyobrażenia o ówczesnej Polsce. I odarła z wielu złudzeń. A przede wszystkim zrozumiałam, że bohater, nawet narodowy, to po prostu człowiek.


Za możliwość zapoznania się z lekturą dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka