piątek, 28 listopada 2014

LBA - Fenko odpowiada

Królowa została nominowana! Zazwyczaj w takich zabawach udziału nie biorę, ale pytania Literatki M. bardzo mi się spodobały, więc oto jestem i Was zanudzam. Przygotujcie się na długie królewskie orędzie.
Pozwoliłam sobie odrzucić niektóre z pytań, żeby wpis nie wyszedł zbyt długi - i obiecuję, że postaram się odpowiadać krótko, zwięźle i na temat.


~*~*~*~

  • Jak według Ciebie wyglądałby świat bez książek?
Hę? Jaki świat? Ludzkość albo by wyginęła, albo nasze życie kręciłoby się tylko wokół przetrwania - zero wzniosłych idei, zero patriotyzmu i dążenia do pokoju. Tego przecież uczą nas książki! Co to za świat bez sztuki literackiej? 



  • W czym według Ciebie tkwi fenomen Harry'ego Pottera?
 Po książki sięga się dlatego, że są magiczne. HP jest jeszcze bardziej magiczny niż wszystkie inne. I to nawet całkiem dosłownie. Mnie w tej serii zachwyciła niezwykle szczegółowo skonstruowana fabuła, różnorodne postaci, mnóstwo akcji, piękne i skomplikowane relacje między bohaterami. Wszystko zostało przemyślane i podoba mi się to, bo sama staram się w taki sam sposób konstruować fabuły swoich powieści. Taka drobiazgowość to przepis na sukces, więc HP nie mógł przejść bez echa.



  • Uważasz, że za zabójstwo powinna grozić kara śmierci? Dlaczego?
Królową nie jest się po to, żeby wydawać wyroki śmierci, prawda? 
Uważam, że to totalnie bezcelowe. Kiedy zepsuje Ci się komputer i nie możesz pisać recenzji, nie wyrzucasz go na śmietnik, tylko prosisz informatyka, żeby naprawił wadliwą część. Ludzie, którzy popełnili pewne zbrodnie, powinni być krok po kroku resocjalizowani. Nie gnić bezsensownie w więzieniu, korzystając z darmowej siłowni i grając w karty - czy to naprawdę przywraca ich do społeczeństwa? Nie, nadweręża tylko budżet państwa. Ale nie powinni być też sadzani na krześle elektrycznym - jesteście pewni, że nie zabijamy w ten sposób kogoś, kto w przyszłości bardzo się przyczyni do rozwoju naszej cywalizacji?
Powinni pracować na rzecz społeczeństwa, pod nadzorem, rzecz jasna,, chodzić na terapię i udzielać się dla dobra ogółu.



  • Książka vs film. Co wybierasz? 
Królowa bierze wszystko! Dlaczego mam wybierać? Książki są cudowne, filmy niekiedy też. Najpierw się czyta, potem się ogląda - albo z braku innej opcji, na odwrót :)



  • Stosujesz się do zasady "najpierw książka, potem film"?
A znacie królową, która stosuje się do zasad, hę?



  • Co sądzisz o lekturach szkolnych? Czytasz je wszystkie czy wolisz raczej streszczenia?
Będąc uczennicą, czytałam wszystkie lektury, ale nie przebrnęłam przez Krzyżaków i Ferdydurke. Lektury szkolne to ważna rzecz i powinniśmy przykładać do nich wielką wagę. Żaden współczesny autor, choćby nie wiem jak dobry, nie może się równać z tymi, po których zostały nam już tylko ich wspaniałe dzieła. Uważam jednak, że należałoby trochę zmienić system. Niektóre książki zostały źle dopasowane do grup wiekowych.

Obecnie jestem studentką i powinnam czytać lektury w oryginale (po angielsku) i kiedy pozwala mi na to czas, robię to, ale częściej pomagam sobie streszczeniami.


  • Masz jakąś ulubioną książkę?
Pewnie! Przeminęło z wiatrem, klasyka literatury amerykańskiej. To książka dla mnie i o mnie, a kiedyś, gdy moja faza diamentowa (czas Wielkiego Czytania) chwilowo przeminie, walnę Wam wpis o tej cudownej lekturze.

Do wspaniałości książkowych zaliczam też Wichrowe Wzgórza (lit. brytyjska) i całość literatury polskiej. 
Z dziełami naszych rodaków nie może się równać nawet Shekspir!