wtorek, 30 czerwca 2015

Ja, kobieta

Odczuwam lekki niesmak, kiedy widzę, że kolejny aktor czy piosenkarz albo sportowiec bawi się w pisarza. Nie ciągnie mnie do ich książek, omijam je szerokim łukiem. Pozycja autorstwa Cameron Diaz jakoś sama wpadła mi w ręce i zainteresowała mnie. Nie do końca wiedziałam, czego się spodziewać, właściwie nie spodziewałam się niczego - ale dostałam coś naprawdę godnego uwagi!

Spójrzmy tak na poważnie - ilu jest ekspertów od żywienia, zdrowego trybu życia i innych takich? Po co jakaś celebrytka ma się wypowiadać? Jasne, wszystkich interesuje, jak żyje elita, ale żeby od razu książkę pisać? Zanim zabrałam się do czytania właściwego, przekartkowałam na szybko tę pozycję i kilka razy otworzyłam ze zdumienia oczy. Nie mogłam wyjść z podziwu, po co aktorka miałaby pisać o odżywianiu czy ciele kobiety w dość... cóż, fachowy sposób (pomińmy fakt, że z pewnością nie napisała tej książki sama, na okładce widnieje zresztą nazwisko współautorki). Ale nastawienie nastolatek wyjaśnia wszystko: dziewczyny cierpiące na anoreksję czy bulimię nie dostosują się do poleceń tego czy innego lekarza. Jednak może wysłuchają, co ma do powiedzenia osoba błyszcząca na ekranach.

Słowa fachowy użyłam w poprzednim akapicie zupełnie świadomie. To książka, która zawiera mnóstwo przydatnych informacji. Na dodatek nie prezentuje skrajnych poglądów na zdrowy tryb życia: nie każe jeść ogromnej ilości jogurtów i innych przetworzonych rzeczy albo cieszyć się weganizmem. Cóż, przyznam, że ta pozycja zyskała mój szacunek.

Sama doświadczyłam, jak fast foody i przetworzona żywność (o której nie pomyślelibyśmy, że jest niezdrowa) wpływają na nasze życie. Nie zabijają głodu. Zaledwie chwilowo go maskują. Jak się okazuje, wie o tym również Cameron, która jako młoda dziewczyna - choć szczupła - miała problemy z cerą, a ich źródłem było złe odżywianie. 

Zgromadziłam całe mnóstwo informacji, których nikt nie podał mi w szkole ani których wytłumaczenia nie znalazłam w internecie, choć o jedzeniu czytałam niemało. Wreszcie zrozumiałam, dlaczego spożywanie pełnoziarnistych produktów jest takie ważne. A przy okazji dostałam kilka ciekawostek o Cameron Diaz.

Jednego tylko nie rozumiem. Jak można nie lubić słodyczy? ;)


Za książkę dziękuję Wydawnictwu IUVI