niedziela, 29 listopada 2015

O mitach i legendach

Ludzie wiecznie gonią za ideałami. Za szczęściem, bogactwem, życiem wiecznym - i krainami, w których, według legend, znajdą to wszystko. Jeśli powiem: Atlantyda, nikt nie będzie miał wątpliwości, o czym mowa. I chociaż mogłoby się zdawać, że legendy i mity odeszły do lamusa, wciąż istnieją ludzie, którzy święcie wierzą w ich prawdziwość. A co na to Umberto Eco?

Tę książkę upatrzyłam sobie już dawno temu. Krążyłam wokół niej w księgarni, zdejmowałam z półki (ukradkiem wąchałam), głaskałam i odkładałam z powrotem. Miałam na nią wielką ochotę, ale cena mnie odstraszała. A dziś jest moja! I mogę całkiem szczerze powiedzieć, że to jeden z najpiękniej wydanych tomów, jakie miałam w rękach.

Wszystkich nas kręcą mity, sami przyznajcie. Właśnie dlatego sięgamy po fantastykę, żeby choć trochę liznąć tej ukrytej przed nami magii. Wiele mitów o ziemiach, których nigdy nie odnaleziono, powstało za sprawą Biblii. Wszyscy wiemy, że ludzie przez wieki wierzyli w płaską Ziemię, mimo że o kulistości naszej planety mówili już starożytni. Starożytni w ogóle wiedzieli mnóstwo rzeczy, aż dziw, gdzie ta wiedza zaginęła, prawda? Umberto Eco tłumaczy - a wyjaśnienie, jakiego udzielił, słyszę po raz pierwszy i niezwykle mi się podoba. Co więcej, świadczy o tym, że to my, nowożytni, jesteśmy bardziej skłonni wierzyć w legendy i ulegać nieprawdziwym informacjom - my, a nie nasi przodkowie.


Mnie najbardziej zainteresowały wzmianki o ziemiach biblijnych. Gdzie znajdowało się królestwo Saby? Czy królowa miała romans z królem Salomonem i co z tego wynikło? Co z trzema królami? Czy wszystko w Piśmie Świętym należy odczytywać dosłownie? Do tego siedem cudów świata, niezapomniana Atlantyda, legenda o królu Arturze, o świętym Graalu, Utopia, podziemie. Ilekroć pomyślałam o jakieś nowej tajemnicy, która nurtuje ludzi od wieków, autor wyprzedzał mnie o krok.

Niestety, choć to książka obszerna, każdą z krain traktuje powierzchownie, więc nie spodziewajcie się, że znajdziecie tu wszystkie informacje. Jednak na ciekawostki z pewnością możecie liczyć. I te grafiki - są wspaniałe i niezwykle inspirujące! Oczywiście u innych autorów z pewnością można by się doszukiwać odmiennych poglądów na temat poszczególnych legend, ale nazwisko Umberto Eco przyciąga.

Zachęcam do zapoznania się z tą pozycją. Wprawdzie to książkach o iluzjach - ale iluzjach naprawdę wspaniałych.


bonito.pl/?utm_source=blog&utm_medium=banner&utm_campaign=krolowa_moli